Khamis, Januari 03, 2008

~TAHUN HIJRAH 1429~

Muharram (محرّم) adalah bulan pertama mengikut perkiraan sistem Takwim Hijrah. Awal Muharam tahun 1429 akan jatuh pada waktu maghrib 9 januari 2008.



Permulaan penggunaan Kalendar Tahun Hijrah / Hijriah adalah hasil dari ilham Khalifah Ar-Rasyidin yang kedua iaitu Saidina Umar Al-Khatab radhiyallahu `anhu. Ini adalah rentetan dari Kesatuan Arab yang ditubuhkan di bawah naungan Islam pada zamannya. Riwayat juga mengatakan bahawa Gabenor Abu Musa Al-As'ari telah mengirimkan surat kepada Saidina Umar r.a meminta beliau menjelaskan tentang tahun bagi tarikh surat/arahan Umar yang telah dihantar kepadanya. Bermula daripada peristiwa berikut saidina Umar memerintahkan satu kalendar / taqwim Islam yang khas diwujudkan untuk menggantikan tahun rujukan kalendar yang berbagai-bagai yang digunakan oleh bangsa-bangsa Arab dan bangsa-bangsa lain pada zaman itu. Peristiwa ini juga pencetus kepada penyusunan takwim berdasarkan falak syar’ie.

Mengenai amalan membaca do'a awal tahun hijrah itu seperti yang dijelaskan oleh muhaddith , tidak berasal dari Nabi s.a.w. kerana kalendar Hijrah digunapakai di zaman Umar alKhattab. Sambutan tahun baru adalah sunnah farsi (hari nauruz), sunnah rumawi (new year), Cina (chinese new year) dan Islam tidak mensyari'atkannya. Namun tisak salah untuk membuat azam baru dan berdoa agar tahun 1429 nanti akan lebih baik dari 1428 dari segi duniawi dan ukhrawi.

Antara amalan-amalan sunat dalam bulan Muharram ialah memperbanyakkan puasa dan berpuasa pada hari asyura serta tasu’a.

Semoga Tahun 1429 yang mendatang akan menambahkan penghampiran diri kita kepada ALLAH S.W.T. dan semakin banyak sunnah RASULULLAH S.A.W yang menjadi amalan hidup kita.

"Guard your tongue, Stay at your home, weep over your sins" (al-hadith)

Tiada ulasan: